Ofte stillede spørgsmål​

Hvad er bremsevæske?

Bremsevæske er en type hydraulisk væske, der bruges til hydrauliske bremse- og hydrauliske koblingsapplikationer i biler, motorcykler, lette lastbiler og nogle cykler. Det bruges til at overføre kraft til tryk og til at forstærke bremsekraften.

De fleste bremsevæsker, der bruges i dag, er glycol-etherbaserede, men mineralolie (Citroën/Rolls-Royce liquide hydraulique minéral (LHM)) og silikone-baserede (DOT 5) væsker er også tilgængelige.​

Min bil larmer

​Hvis din bil larmer, opfører sig underligt og siger mærkelige lyde så skal du snarest muligt forbi et værksted for at finde og løse problemet. Der kan være mange årsager til en motordeffekt eller lignende. Hvis du f.eks. ser røg med et blåigt skær fra din udstødning så er det fordi din motor forbrænder olie. Hvis røgen er mere hvid i det så er det muigvis en deffekt turbo. Tal med din mekaniker inden du på egen hånd stiller diagnosen.

Hvad er tandrem

Hvad en tandrem er, er det evige spørgsmål som enhver bilist googler på et eller andet tidspunkt. Kort sagt er det tandremmen som får ventilerne til at åbne og lukke på de rigtige tidspunkter og derved får motoren til at virke. Den længere forklarling er, at tandrem, kæde eller kamrem er en del af forbrændingsmotoren som synkroniserer rotationen af ​​krumtapakslen og knastakslen, så motorens ventiler åbnes og lukkes på de rigtige tidspunkter under hver cylinder’s indsugnings- og udstødningsslag. I en interferensmotor er tandremmen eller kæden også kritisk for at forhindre stemplet i at ramme ventilerne. Et tandrem er normalt et drivrem med tænder på indersiden. En tandkæde er en rullekæde. Hvorofor er det vigtigt at skifte tandrem? Igen er den korte forklaring at tandremmen skal udskiftes for ikke at din motor skal bryde sammen og skal udskiftes. Den længere forklaring er at tandremmen skal udskiftes på producentens anbefalede afstand og/eller tidsperioder. Manglende udskiftning af remmen kan resultere i fuldstændig sammenbrud eller katastrofalt motorfejl. Man skal følge fabrikantens vedligeholdelse instukser for udskiftningsintervaller for tandrem. Typisk hver 50-80.000. På nogle motorer, hvor vandpumpen drives af tandremmen, udskiftes vandpumpen også samtidigt.

Hvor ofte skal min bil til eftersyn?

​Hvor ofte skal jeg servicere min bil?

Bilproducenter anbefaler, hvornår du skal få serviceret din bil baseret på kilometertal eller tid, f.eks. Hver 20.000 km eller hvert andet år. Dette er nogenlunde tid og kilometertal, hvor de fleste biler skal serviceres. Men det varierer fra bil til bil og bilist til bilist. Nogle højtydende biler kan have brug for service oftere, mens biler med høj kilometertal (ofte dieseldrevne) muligvis har en ‘variabel’ serviceplan, hvilket betyder, at de ikke skal serviceres så ofte.

Hvad er servicering af bil?
En bilservice er en række tjek og finjusteringer udført af en mekaniker, som tilsammen sørger for, at din bil fungerer, som den skal. Under en service kontrollerer mekanikeren dine bremser, styretøj, affjedring og andre mekaniske og elektriske systemer. Hvis din bil har en benzin- eller dieselmotor, udskifter visse væsker i motoren og gearkassen for at fjerne gamle, snavsede ting og erstatte den med rene, friske væsker. Der kan være andre opgaver, de udfører udover, afhængigt af hvilken bil du ejer, og om du får udført en midlertidig, større eller fuld service.

Hvad er motorolie?

Motorolie eller motorsmøremiddel er et af de forskellige olier der er forbedret med forskellige tilsætningsstoffer, især tilsætningsstoffer mod slid, rengøringsmidler, dispergeringsmidler og, for multi-grade olier, viskositetsindeksforbedringer. Motorolie bruges til smøring af forbrændingsmotorer. Motoroliens hovedfunktion er at reducere friktion og slid på bevægelige dele og at rense motoren for slam og lak (rengøringsmidler). Det neutraliserer også syrer, der stammer fra brændstof og fra oxidation af smøremidlet (rengøringsmidler), forbedrer forsegling af stempelringe og afkøler motoren ved at føre varme væk fra bevægelige dele.

Hvad er bilsyn?

​Bilsyn er en periodisk undersøgelse af bilens tekniske tilstand. I prinicppet skal synshallen finde ud af om bilen er sikker nok til at færdes på vejene.

Hvornår skal dæk skiftes?

​Dæk skal skiftes som udgangspunkt to gange om året; om sommeren og om vinteren. Deraf sommerdæk og vinterdæk. Vinterdæk er blødere og bredere end sommerdæk. Vinterdæk skal hjælpe føreren med at holde bilen stabil under glatte forhold. Sommer dæk er hårdere og smallere. De skal ikke have så meget vejgreb og derved reducer det brændstofforbruget. Som regel montere vinterdæk på bilen omkring efterårsferien. Vinterdækkene skal af igen omkring påske, alt efter hvornår påsken falder det år. Der er ikke krav om vinterdæk i Danmark, men mange lande omkring os har regler for brug af vinterdæk. Normalt monterer man vinterdæk på bilen omkring efterårsferien og skal af igen omkring påske foråret Der er ikke krav om vinterdæk i Danmark, men vi anbefaler ufskiftning af dæk for at holde bilen og bilisten i sikkerhed. Endvidere, Lovkravet til mønsterdybden er 1,6 mm. Vi anbefaler, at sommerdæk skiftes ved et dækmønster på 2,5-3,0 mm., Mens vinterdæk bør skiftes, når mønsteret er nede på 3,0 mm.

Lugt fra klimaanlæg

Kommer der lugtende luft fra dit klimaanlæg? Forskellige lugt har forskellige grunde.

Stoppet, forældet luft
Denne lugt, at der opstår støv og bakterier i AC-kanalerne forårsaget af et snavset kabinefilter. Dette er den væsentligste årsag til dårlig AC -lugt. Udskiftning af kabineluftfilteret er en hurtig og billig løsning,

Muggen lugt
Denne lugte skyldes normalt snavs, støv og snavs i luftindtagets ventilationsåbning, opsamling af vand og fugt på AC-fordamperen og i fordamperkammeret. Alle former for bakterier og skimmelsvamp kan vokse i de våde omgivelser

Kemisk lugt
En kemisk lugt, der ofte ledsages af en muggen lugt, indikerer normalt, at selve AC -fordamperen lækker kølemiddel. Hvis du kan høre blæseren blæse, men der næsten ikke kommer luft fra ventilationsåbningerne, har olie fra det utætte kølemiddel fanget støv og snavs på fordamperens finner hvilket begrænser luftstrømmen fra ventilationsåbningerne.

Sød skarp lugt
En sødlig lugt og måske en slimet hinde på vinduerne indikerer, at en utæt varmekerne siver motorkølevæske ind i AC -kanalerne. Det kan være svært at installere en ny varmekerne og skal overlades til proffen

Andre årsager
Dampe fra motorolie eller kølervæske, der brænder under hjelmen, kan blive suget ind i AC luftindtag og afgive dårlig lugt, når din AC tændes. Kontroller under hjelmen for oliepletter eller lækager, og tal med din mekaniker om mulige årsager og nødvendige reparationer.

Hvad er en turbo?

​Hvad er turbo og hvordan det virker er et spørgsmål man ofte hører på værkstederne.

En turbolader (teknisk set en turbosuperlader), i daglig tale kendt som turbo, er en turbinedrevet, induktionsanordning, der øger motorens effekt ved at tvinge ekstra trykluft ind i forbrændingskammeret. Denne forbedring i forhold til en naturligt aspireret motoreffekt skyldes, at kompressoren kan tvinge mere luft – og forholdsmæssigt mere brændstof – ind i forbrændingskammeret end atmosfærisk tryk (og for den sags skyld, luftindtag) alene.

Fang et godt tilbud

Ønsker du et godt tilbud nu og her, så udfyld felterne. Vi svarer dig indenfor 24 timer.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Adresseoplysninger

IM Autoteknik ApS

Rosenkæret 35, 2860 Søborg

Klik her for rutevejledning

Har du nogle spørgsmål?

Telefon: 53 83 33 88

E-mail: im@imautoteknik.dk

​CVR: 39443902

Åbningstider

Mandag-fredag: 08.00 - 17.00

Lørdag: 09.00 - 13.00

Søndag: Lukket