Udskiftning af kobling

Vores værksted i Søborg, er fuldt udstyret til hurtig og effektiv kobling udskiftning. Vi skifter koblinger til alle bilmærker og modeller samt lette erhvervskøretøjer. Koblingen er en meget kompleks komponent lige i hjertet af din bils motor. Dette gør at det er meget svær at få adgang til og at arbejde på. Derfor bør du lade IM Autoteknik til at servicere og udskifte din oblim 

Tegn på koblingsproblemer: 

  • Det er svært at skifte gear
  • Bilen bevæger sig ikke, selvom du er i gear
  • Din kobling laver mærkelige lyde
  • Et usædvanligt højt kontaktpunkt
  • Du kan lugte røg
  • Hvis du kan lugte røg så sluk bilen og få afhentet din bil.

Hvis du bemærker nogen af disse tegn, skal du kontakte IM Autoteknik hvor vores professionelle personale vil undersøge og servicere din bil Når du bringer dit køretøj til IM Autoteknik så kan du være sikker på at din bil er i bedste da vores personale er uddannede mekanikere med mange års erfaring.

Fang et godt tilbud

Ønsker du et godt tilbud nu og her, så udfyld felterne. Vi svarer dig indenfor 24 timer.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

​Hvad er en kobling?

Alle ved, at en bil har en motor til at drive den, men ikke alle er bekendt med en kobling, eller hvordan den fungerer. Denne mekanisme både tilkobler og frakobler din kraftoverførsel fra drivakslen til den drevne aksel. Den forbinder roterende aksler, og der kan være to eller flere af disse under køleren. Kører du manuelt gear, er koblingen forbundet med både akslen, der kommer fra motoren, og akslerne, der drejer hjulene. Mens motoren kommer til at rotere konstant, vil du ikke have, at hjulene roterer konstant. 

En af de roterende aksler skal forbindes til motoren eller kraftenheden, dette vil være det drivende element, mens den anden roterende aksel eller det drevne element giver output til arbejde. For eksempel har en boremaskine en aksel, der er drevet af en motor, og en, der er drevet af en borepatron. Koblingen forbinder akslerne, så de kan aktiveres (spin med samme hastighed), glide (spinning med forskellige hastigheder) eller frakobles (spin med forskellige hastigheder). Typisk vil du opdage, at disse bevægelser er roterende; selvom lineære koblinger er mulige. 

Hvad koster det at skifte gearkasse?

Prisen på udskiftning af gearkasse varierer meget. I den lavere ende af skalaen kan du slippe med 3000 mens i den højere ende er prisen 15.000. Prisen på udskiftning af gearkasse er også afhængig af hvor meget dit værksted tager pr times arbejde. Da gearkassen ligger godt skjult i motoren er det en tidskrævende affære at komme ned til gearkassen og udskifte den. Det kræver mange ressourcer og mandskabstimer for et værksted at udskifte en gearkasse. En tommelfingerregel er at jo billigere bilen har været, jo billigere er udskiftningen, jo hyppigere skal den udskiftes. Ældre og i forvejen nedslidte biler har det med at slide mere på gearkassen. Hvis du har en ældre bil så kan det i længden godt blive en bekostelig omgang. Ring til IM Autoteknik hvis du ønsker et godt tilbud på udskiftning og servicering af gearkasse.

Hvordan ved jeg at min kobling er slidt?

Det er muligt at få 130.000km ud af din kobling. Men for at du kan få det maksimale ud af din kobling så skal du behandle godt og du skal nænsomt skifte gear ved de lave omdrejninger. Nogle af de mest almindelige koblingsproblemer er: 

  • Slitage: Konstant friktion vil få materialerne i din kobling til at blive slidt.
  • Knækket kabel: Den nødvendige spænding for at skubbe og trække kablet er ikke nok.
  • Lækager: Hvis væskerne lækker ud af cylindrene, vil der ikke være nok tryk til, at koblingen fungerer korrekt.
  • Fejljustering: Den forkerte mængde kraft overføres, når du trykker på koblingen eller gaspedalen.
  • Luft i ledningen: Hvis der kommer luft i ledningen, hvor væske skal være, får du ikke nok tryk i systemet til at det kan fungere korrekt.
  • Hård kobling: Hvis du opdager, at du har brug for en masse kraft for at få din kobling til at fungere, kan det indikere, at der er et problem.

En generel viden om hvad din kobling er, og hvordan den fungerer, kan hjælpe dig med at være klar over hvornår dit gearkassen skal serviceres eller udskiftes. Undgå problemer ved blandt andet at skifte gear hurtigt og ikke køre med koblingen. Når du holder for rødt eller i frigear, tryk ikke på koblingen 

Er der kobling i automatgear?

Svaret er både ja og nej. Der findes en kobling i automatgear biler. Automatgear gearkasse indeholder en forbløffende mængde mindre dele, som alle samles i det, der er kendt som et momentomformer system. Din motor og din gearkasse mødes ved klokkehuset (den del som dækker svinghjulet i automatgear), som indeholder en momentomformer til automatiske biler i modsætning til en kobling til en manuel gearkasse. 

Momentomformeren forbinder motoren og transmissionen, så hjulene vil dreje. Momentomformeren indeholder en turbine, et skovlhjul, en stator og en låsekobling. Dette gør at det ikke er en klassisk kobling. Skovlhjulet er en del af momentomformerens hus og er forbundet til motoren. Den driver turbinen ved hjælp af transmissionsvæske, og returnerer derefter væsken fra turbinen. Udskiftning af tandremmen er en vigtig vedligeholdelses post! Så hvis du ejer en bil, bør du forstå, hvordan en tandrem fungerer, og hvornår den skal udskiftes.

​Hvad er en tandrem?

Tænk på en tandrem som en cykelkæde til din bil. Tandremment holder alle de indre bevægelige dele af en motor synkroniseret. Den driver også nogle gange vandpumpen, oliepumpen og indsprøjtningspumpen. 

Tandremmen er en gummirem med hårde tænder, der går i indgreb med tandhjulene på krumtapakslen og knastakslerne. Det synkroniserer bevægelsen af krumtapakslen og knastakslerne. Dette sikrer, at motorens indsugnings- og udstødningsventiler åbner og lukker i takt med stemplerne. Hvis krumtapakslen og knastakslerne ikke fungerer sammen, vil køretøjet ikke køre korrekt. 

Hvis indsugningsventilerne åbner for tidligt, kan der strømme for meget brændstof-luft blanding ind i motorens forbrændingskammer, hvilket fører til dårlig forbrænding og effekttab. Og hvis udstødningsventilerne åbner for tidligt, vil forbrændingskammeret miste tryk og forårsage et strømtab. Hvis motorkomponenterne er meget ude af sync, kan de kollidere og beskadige hinanden, hvilket resulterer i dyre reparationer. 

Tandrem vs. tandkæde

Afhængigt af din bilmodel har du muligvis en kæde i stedet for en tandrem. En kæde fungerer på samme måde som en rem, men den er af metal i stedet for gummi. Fordi de er lettere og mere støjsvage, blev tandremme af gummi populære at bruge efter de blev introduceret i 1960'erne. Takket være designforbedringer og en lang levetid er mange moderne biler vendt tilbage til at bruge kæder i stedet. Hvis din bil har en kødei stedet for en tandrem, kan køre længere længere før du kæden skal udskiftes i forhold til tandrem af gummi. Tjek som altid din brugermanual eller ring til IM Autoteknik for at være sikker. 

Hvornår skal du udskifte tandremmen?

Det er vigtigt at udskifte din tandrem med de kilometer intervaller som din bilproducent anbefaler. Det er meget forskelligt fra model og producent, men typisk skal den udskiftes hver 100.000-150.000 km. Det anbefalede interval for dit specifikke køretøj kan findes i din bils instruktionsbog. 

Fordi tandremmen er lavet af gummi, vil den med tiden slides og til sidst gå i stykker. Når den går i stykker, stopper motoren med at køre, eller komponenterne vil være ude af sync, hvilket beskadiger motoren. Hvis du ikke udskifter tandremmen på det anbefalede tidspunkt, kan du ende med total motorskade, ødelagte eller bøjede ventiler, skader på cylinderhoved eller knastaksel og skader på stempel og cylindervæg. Dette er ikke en af de tidspunkter hvor du tænker, jamen hvis den ikke er i stykker hvorfor skal jeg skifte den. Udskift tandremmen i henhold til producentens vedligeholdelsesplan for at undgå enormt dyre reparationer eller en helt død motor! 

Over tid vil tandremment blive slidt. Den kan vise tegn på revner, den kan strække sig og få motoren til at miste kraft eller køre dårligt, eller den kan smække helt. I sidste tilfælde kan dette være katastrofalt for din bil. Hvis tandremmen går i stykker og synkronisering går af mens motoren kører, kan ventiler ramme stemplerne og blive bøjet/beskadiget, så de ikke kan repareres. I dette tilfælde skal du have et meget, meget dyrt reparationsforløb, der skal udføres for at få din motor til at fungere igen. Så det er bedst at udskifte tandremmen før eller på dets planlagte planlagte tidspunkt. Book en tid til eftersyn hos IM Autoteknik allerede i dag. Vent ikke på at problemet opstår! 

8 symptomer på at det er tid til at udskifte tandremmen

Ofte er der ingen advarselsskilte, før en tandrem går i stykker. Men her er nogle mulige indikatorer på, at det kan være på tide at udskifte dit bælte: - Nedsat motoreffekt - Overophedning - Vibrerer eller ryster - Problemer med at starte køretøjet - Hvinende eller gnidende lyde fra bælterne - Tikkende lyd kommer fra motoren - Lækker olie - Tjek motorlys Mens dit køretøj er til service, anbefaler vi også at udskifte vandpumpen. Vandpumpen har normalt en lignende levetid og er nem at få adgang til, når tandremmen er slukket. På den måde sparer du penge på arbejdsomkostningerne. 

Reparation og udskiftning af tandrem hos IM Autoteknik

Udskiftning af tandremmen kan være en dyr ydelser. Det er en indviklet, arbejdskrævende proces, der kan tage 4-8 timer, afhængigt af køretøjet. Men en udskiftning af tandremmen før den går i stykker vil forhindre motorskader og spare dig penge i det lange løb. Hvis du er usikker på, om din bælte skal udskiftes, så kontakt IM Autoteknik og book et serviceeftersyn.

Adresseoplysninger

IM Autoteknik ApS

Rosenkæret 35, 2860 Søborg

Klik her for rutevejledning

Har du nogle spørgsmål?

Telefon: 53 83 33 88

E-mail: im@imautoteknik.dk

​CVR: 39443902

Åbningstider

Mandag-fredag: 08.00 - 17.00

Lørdag: 09.00 - 13.00

Søndag: Lukket