Koblingskift – Gladsaxe, Søborg og Herlev
Altid kortventetid!
Oplever du, at din bil laver nogle mærkelige lyder, når du træder på koblingen, eller er koblingen blevet ujævn og besværlig at træde ned på? Så kan det meget vel være, at din bil trænger til af få skiftet sin kobling ud. Hos IM Autoteknik tilbyder vi skift af kobling, så du hurtigt og nemt kan få din bil ordnet og komme tilbage på vejene.
Hvis du oplever, at din kobling lyder eller føles anderledes, men du er i tvivl om der er brug for at få den skiftet ud, så er du velkommen til at komme forbi til et eftersyn. Vores autoværksted ligger i Søborg, så du kan nemt komme hertil, hvis du er bosat i området herunder i Lyngby eller Bagsværd.
Skift af kobling på professionelt værksted
Mange vil opleve, at hvis de har den samme bil i mange år, så vil koblingen gradvist blive nedslidt. Hvis den begynder at føles ujævn at træde ned på, eller hvis den laver lyder, den ikke plejer, så kan det meget vel betyde, at du har brug for at skifte kobling. Koblingen er bilens forbindelse mellem motor og gearkasse, og det er derfor vigtigt, at den altid fungerer optimalt.
På vores værksted lægger vi vægt på, at du får god service og kompetent udført arbejde. Vores mekanikere er derfor højtuddannede, og vi kun bruger moderne værktøj af høj kvalitet. Uanset om du skal have skift af kobling, bremseklodser eller tandremsskift, så kan vi tilbyde dig en konkurrencedygtig pris uden at gå på kompromis med kvaliteten af arbejdet.
Hvad koster det at skifte gearkasse?
Prisen på udskiftning af gearkasse varierer meget. I den lavere ende af skalaen kan du slippe med 3000 mens i den højere ende er prisen 15.000. Prisen på udskiftning af gearkasse er også afhængig af hvor meget dit værksted tager pr times arbejde. Da gearkassen ligger godt skjult i motoren er det en tidskrævende affære at komme ned til gearkassen og udskifte den. Det kræver mange ressourcer og mandskabstimer for et værksted at udskifte en gearkasse. En tommelfingerregel er at jo billigere bilen har været, jo billigere er udskiftningen, jo hyppigere skal den udskiftes. Ældre og i forvejen nedslidte biler har det med at slide mere på gearkassen. Hvis du har en ældre bil så kan det i længden godt blive en bekostelig omgang. Ring til IM Autoteknik hvis du ønsker et godt tilbud på udskiftning og servicering af gearkasse.
Er der kobling i automatgear?
Svaret er både ja og nej. Der findes en kobling i automatgear biler. Automatgear gearkasse indeholder en forbløffende mængde mindre dele, som alle samles i det, der er kendt som et momentomformer system. Din motor og din gearkasse mødes ved klokkehuset (den del som dækker svinghjulet i automatgear), som indeholder en momentomformer til automatiske biler i modsætning til en kobling til en manuel gearkasse.
Momentomformeren forbinder motoren og transmissionen, så hjulene vil dreje. Momentomformeren indeholder en turbine, et skovlhjul, en stator og en låsekobling. Dette gør at det ikke er en klassisk kobling. Skovlhjulet er en del af momentomformerens hus og er forbundet til motoren. Den driver turbinen ved hjælp af transmissionsvæske, og returnerer derefter væsken fra turbinen. Udskiftning af tandremmen er en vigtig vedligeholdelses post! Så hvis du ejer en bil, bør du forstå, hvordan en tandrem fungerer, og hvornår den skal udskiftes.
Hvad er en kobling?
Alle ved, at en bil har en motor til at drive den, men ikke alle er bekendt med en kobling, eller hvordan den fungerer. Denne mekanisme både tilkobler og frakobler din kraftoverførsel fra drivakslen til den drevne aksel. Den forbinder roterende aksler, og der kan være to eller flere af disse under køleren. Kører du manuelt gear, er koblingen forbundet med både akslen, der kommer fra motoren, og akslerne, der drejer hjulene. Mens motoren kommer til at rotere konstant, vil du ikke have, at hjulene roterer konstant.
En af de roterende aksler skal forbindes til motoren eller kraftenheden, dette vil være det drivende element, mens den anden roterende aksel eller det drevne element giver output til arbejde. For eksempel har en boremaskine en aksel, der er drevet af en motor, og en, der er drevet af en borepatron. Koblingen forbinder akslerne, så de kan aktiveres (spin med samme hastighed), glide (spinning med forskellige hastigheder) eller frakobles (spin med forskellige hastigheder). Typisk vil du opdage, at disse bevægelser er roterende; selvom lineære koblinger er mulige.
Hvordan ved jeg at min kobling er slidt?
Det er muligt at få 130.000km ud af din kobling. Men for at du kan få det maksimale ud af din kobling så skal du behandle godt og du skal nænsomt skifte gear ved de lave omdrejninger. Nogle af de mest almindelige koblingsproblemer er:
- Slitage: Konstant friktion vil få materialerne i din kobling til at blive slidt.
- Knækket kabel: Den nødvendige spænding for at skubbe og trække kablet er ikke nok.
- Lækager: Hvis væskerne lækker ud af cylindrene, vil der ikke være nok tryk til, at koblingen fungerer korrekt.
- Fejljustering: Den forkerte mængde kraft overføres, når du trykker på koblingen eller gaspedalen.
- Luft i ledningen: Hvis der kommer luft i ledningen, hvor væske skal være, får du ikke nok tryk i systemet til at det kan fungere korrekt.
- Hård kobling: Hvis du opdager, at du har brug for en masse kraft for at få din kobling til at fungere, kan det indikere, at der er et problem.
En generel viden om hvad din kobling er, og hvordan den fungerer, kan hjælpe dig med at være klar over hvornår dit gearkassen skal serviceres eller udskiftes. Undgå problemer ved blandt andet at skifte gear hurtigt og ikke køre med koblingen. Når du holder for rødt eller i frigear, tryk ikke på koblingen
Synstjek
Bilsyn kan godt få enhver bilejer til at få lidt sved på panden. Hvad hvis min bil ikke består syn? Hvad skal jeg gøre hvis min skal til omsyn? Det er de spørgsmål enhver bilejer spørger sig selv inden bil skal til syn. For at undgå lidt sved på panden kan du kontakte IM Autoteknik for klargøring til syn.
Skadecenter
Buler og huller er en del af normalt køretøjsslitage, men det betyder ikke, at du skal leve med dem. Stenslag på forruden og på glas behandles på stedet. Vores dygtige medarbejdere kan få repareret din bils buler på så lidt som en time, afhængigt af sværhedsgraden.
Fejlsøgning
Aller moderne biler er spækket med diverse elektronik, i form af sensorer og tilhørende software. Ved en fejlsøgning/diagnostik kan bilens sensorer og software afsløre om der er noget galt med bilen og hvad eventuelt der er galt. En god diagnostik er en forudsætning for en vellykket reparation
Klimaservice
Der er ikke noget værre end at køre rundt i en varm, fugtig bil om sommeren. Når du søger efter professionel reparation af automatisk klimaanlæg samt billig service af klimaanlæg, vil du hos IM Autoteknik finde teknikere der kan udføre arbejdet hurtigt og effektivt.
Olieservice
Det er vigtigt at følge med i din fabriksanbefalede plan for olie- og filterskift for at opretholde bliens ydeevne. Det er vigtigt at sørge for regelmæssig olieskift for at vedligeholde din bils motor. Men hvis du kører på grusveje eller kører hurtigt i din bil, skal du have hyppigere olieservice
Dækskifte
Regelmæssig servicering og sæsonudskiftning af dine bildæk er med til at holde dig og din bil sikker i trafikken. Vi afbalancerer hjul, lapper punkterede dæk, udskifter dæk på fælger mens du venter. Hos os får du altid hurtig dækservice og dæklapning i Søborg, Gladsaxe og omegn.
Skadecenter
Olieservice
Dækservice
Klimaservice
Skrotbiler
Cookiepolitik
Privatlivspolitik
Bremseservice
Skift af tandrem
Skift af kobling
Klagøring til syn
Brugte biler
Autoværksted Søborg
Autoværksted Gladsaxe
Autoværksted Lyngby
Autoværksted Herlev
Køb af leasing biler