Reparation og udskiftning af tandrem i Søborg, Gladsaxe og Herlev
Altid kort ventetid!
Udskiftning af tandremmen kan være en dyr ydelser. Det er en indviklet, arbejdskrævende proces, der kan tage 4-8 timer, afhængigt af køretøjet. Men en udskiftning af tandremmen før den går i stykker vil forhindre motorskader og spare dig penge i det lange løb. Hvis du er usikker på, om din bælte skal udskiftes, så kontakt IM Autoteknik og book et serviceeftersyn.
8 symptomer på at det er tid til at udskifte tandremmen
Ofte er der ingen advarselsskilte, før en tandrem går i stykker. Men her er nogle mulige indikatorer på, at det kan være på tide at udskifte dit bælte: – Nedsat motoreffekt – Overophedning – Vibrerer eller ryster – Problemer med at starte køretøjet – Hvinende eller gnidende lyde fra bælterne – Tikkende lyd kommer fra motoren – Lækker olie – Tjek motorlys Mens dit køretøj er til service, anbefaler vi også at udskifte vandpumpen. Vandpumpen har normalt en lignende levetid og er nem at få adgang til, når tandremmen er slukket. På den måde sparer du penge på arbejdsomkostningerne.
Hvornår skal du udskifte tandremmen?
Det er vigtigt at udskifte din tandrem med de kilometer intervaller som din bilproducent anbefaler. Det er meget forskelligt fra model og producent, men typisk skal den udskiftes hver 100.000-150.000 km. Det anbefalede interval for dit specifikke køretøj kan findes i din bils instruktionsbog.
Fordi tandremmen er lavet af gummi, vil den med tiden slides og til sidst gå i stykker. Når den går i stykker, stopper motoren med at køre, eller komponenterne vil være ude af sync, hvilket beskadiger motoren. Hvis du ikke udskifter tandremmen på det anbefalede tidspunkt, kan du ende med total motorskade, ødelagte eller bøjede ventiler, skader på cylinderhoved eller knastaksel og skader på stempel og cylindervæg. Dette er ikke en af de tidspunkter hvor du tænker, jamen hvis den ikke er i stykker hvorfor skal jeg skifte den. Udskift tandremmen i henhold til producentens vedligeholdelsesplan for at undgå enormt dyre reparationer eller en helt død motor!
Over tid vil tandremment blive slidt. Den kan vise tegn på revner, den kan strække sig og få motoren til at miste kraft eller køre dårligt, eller den kan smække helt. I sidste tilfælde kan dette være katastrofalt for din bil. Hvis tandremmen går i stykker og synkronisering går af mens motoren kører, kan ventiler ramme stemplerne og blive bøjet/beskadiget, så de ikke kan repareres. I dette tilfælde skal du have et meget, meget dyrt reparationsforløb, der skal udføres for at få din motor til at fungere igen. Så det er bedst at udskifte tandremmen før eller på dets planlagte planlagte tidspunkt. Book en tid til eftersyn hos IM Autoteknik allerede i dag. Vent ikke på at problemet opstår!
Hvad er en tandrem?
Tænk på en tandrem som en cykelkæde til din bil. Tandremment holder alle de indre bevægelige dele af en motor synkroniseret. Den driver også nogle gange vandpumpen, oliepumpen og indsprøjtningspumpen.
Tandremmen er en gummirem med hårde tænder, der går i indgreb med tandhjulene på krumtapakslen og knastakslerne. Det synkroniserer bevægelsen af krumtapakslen og knastakslerne. Dette sikrer, at motorens indsugnings- og udstødningsventiler åbner og lukker i takt med stemplerne. Hvis krumtapakslen og knastakslerne ikke fungerer sammen, vil køretøjet ikke køre korrekt.
Hvis indsugningsventilerne åbner for tidligt, kan der strømme for meget brændstof-luft blanding ind i motorens forbrændingskammer, hvilket fører til dårlig forbrænding og effekttab. Og hvis udstødningsventilerne åbner for tidligt, vil forbrændingskammeret miste tryk og forårsage et strømtab. Hvis motorkomponenterne er meget ude af sync, kan de kollidere og beskadige hinanden, hvilket resulterer i dyre reparationer.
Tandrem vs. tandkæde
Afhængigt af din bilmodel har du muligvis en kæde i stedet for en tandrem. En kæde fungerer på samme måde som en rem, men den er af metal i stedet for gummi. Fordi de er lettere og mere støjsvage, blev tandremme af gummi populære at bruge efter de blev introduceret i 1960’erne. Takket være designforbedringer og en lang levetid er mange moderne biler vendt tilbage til at bruge kæder i stedet. Hvis din bil har en kødei stedet for en tandrem, kan køre længere længere før du kæden skal udskiftes i forhold til tandrem af gummi. Tjek som altid din brugermanual eller ring til IM Autoteknik for at være sikker.
Synstjek
Bilsyn kan godt få enhver bilejer til at få lidt sved på panden. Hvad hvis min bil ikke består syn? Hvad skal jeg gøre hvis min skal til omsyn? Det er de spørgsmål enhver bilejer spørger sig selv inden bil skal til syn. For at undgå lidt sved på panden kan du kontakte IM Autoteknik for klargøring til syn.
Skadecenter
Buler og huller er en del af normalt køretøjsslitage, men det betyder ikke, at du skal leve med dem. Stenslag på forruden og på glas behandles på stedet. Vores dygtige medarbejdere kan få repareret din bils buler på så lidt som en time, afhængigt af sværhedsgraden.
Fejlsøgning
Aller moderne biler er spækket med diverse elektronik, i form af sensorer og tilhørende software. Ved en fejlsøgning/diagnostik kan bilens sensorer og software afsløre om der er noget galt med bilen og hvad eventuelt der er galt. En god diagnostik er en forudsætning for en vellykket reparation
Klimaservice
Der er ikke noget værre end at køre rundt i en varm, fugtig bil om sommeren. Når du søger efter professionel reparation af automatisk klimaanlæg samt billig service af klimaanlæg, vil du hos IM Autoteknik finde teknikere der kan udføre arbejdet hurtigt og effektivt.
Olieservice
Det er vigtigt at følge med i din fabriksanbefalede plan for olie- og filterskift for at opretholde bliens ydeevne. Det er vigtigt at sørge for regelmæssig olieskift for at vedligeholde din bils motor. Men hvis du kører på grusveje eller kører hurtigt i din bil, skal du have hyppigere olieservice
Dækskifte
Regelmæssig servicering og sæsonudskiftning af dine bildæk er med til at holde dig og din bil sikker i trafikken. Vi afbalancerer hjul, lapper punkterede dæk, udskifter dæk på fælger mens du venter. Hos os får du altid hurtig dækservice og dæklapning i Søborg, Gladsaxe og omegn.
Skadecenter
Olieservice
Dækservice
Klimaservice
Skrotbiler
Cookiepolitik
Privatlivspolitik
Bremseservice
Skift af tandrem
Skift af kobling
Klagøring til syn
Brugte biler
Autoværksted Søborg
Autoværksted Gladsaxe
Autoværksted Lyngby
Autoværksted Herlev
Køb af leasing biler